Personalitza les preferències de consentiment

Utilitzem cookies per ajudar-vos a navegar de manera eficient i realitzar determinades funcions. Trobareu informació detallada sobre totes les galetes a cada categoria de consentiment a continuació.

Les cookies que es classifiquen com a "Necessàries" s'emmagatzemen al vostre navegador ja que són essencials per habilitar les funcionalitats bàsiques del lloc.

També fem servir galetes de tercers que ens ajuden a analitzar com feu servir aquest lloc web, emmagatzemar les vostres preferències i proporcionar el contingut i els anuncis que us són rellevants. Aquestes cookies només s'emmagatzemaran al vostre navegador amb el vostre consentiment previ.

Podeu optar per activar o desactivar algunes o totes aquestes galetes, però la desactivació d'algunes d'elles pot afectar la vostra experiència de navegació.

Les cookies necessàries són absolutament essencials perquè el lloc web funcioni correctament. Aquesta categoria només inclou galetes que garanteixen funcionalitats bàsiques i funcions de seguretat del lloc web. Aquestes cookies no emmagatzemen cap informació personal.

Sense cookies a mostrar

Les cookies funcionals ajuden a realitzar determinades funcionalitats, com ara compartir el contingut del lloc web a plataformes de xarxes socials, recollir comentaris i altres funcions de tercers.

Sense cookies a mostrar

Les cookies analítiques s'utilitzen per entendre com interactuen els visitants amb el lloc web. Aquestes galetes ajuden a proporcionar informació sobre mètriques com ara el nombre de visitants, el percentatge de rebots, la font de trànsit, etc.

Sense cookies a mostrar

Les cookies de rendiment s'utilitzen per entendre i analitzar els índexs clau de rendiment del lloc web que ajuden a oferir una millor experiència d'usuari per als visitants.

Sense cookies a mostrar

Les cookies publicitàries s'utilitzen per oferir als visitants anuncis personalitzats en funció de les pàgines que vau visitar anteriorment i per analitzar l'eficàcia de les campanyes publicitàries.

Sense cookies a mostrar

Fonds du patrimoine

Trésor
de la
Cathédrale

Trésor de la cathédrale

NOM

Retaule de Santa Elena

Résumé et inscription
N° D’ENREGISTREMENT
122
CHRONOLOGIE
1519-1521
CLASSIFICATION / INSCRIPTION
objecte de culte
NOM DE L’OBJET
retaule
TAILLES
HAUTEUR (CM)
288
LONGUEUR (CM)
60
LARGEUR (CM)
288
DIAMÈTRE (CM)
TECHNIQUES ET MATÉRIAUX
TECHNIQUES UTILISÉES
pintura al tremp i a l'oli
MATÉRIAUX UTILISÉS
fusta
APPRÉCIATIONS / DESCRIPTION
SUJET
DESCRIPTION
Retaule documentat. Sabem que fou contractat el 19 de novembre de 1519 pels pintors Antoni Norri i Pere Fernández, i que s'havia de col·locar en l'altar del benefici dedicat a Santa Helena, fundat pel canonge Narcís Simon a la Catedral de Girona. El dit benefici estava associat a un altar mancat de capella, darrera l'altar major de la Seu. Per aquesta circunstància la forma o estructura del retaule s'hagué d'adequar a les moderades dimensions del moble de Santa Helena i la seva ubicació en un espai restringir i poc avinent de la girola: sobre un altar adossat al clos posterior del presbiteri i encaixat entre dos pilars, però sense comptar amb l'aixopluc d'una capella- degueren determinar o almenys afavorir una de les característiques més peculiars d'aquest conjunt, l'obliqüitat dels amplis guardapols, ja iniciada en els comportaments laterals de la predel·la que els fan de suport, i del mateix coronament en forma de volta cassetonada. El recurs de plegar endavant els sectors laterals i superior del retaulet, permetia adaptar-lo al precari espai que havia d'ocupar. En origen doncs, el retaule degué anar encaixat o a sobre de l'altar de Santa Helena. L'unic basament del retaule, per tant, consistí en la predel·la o bancal, dividit en cinc compartiments. El cos principal es divideix en tres carrers, el central lleugerement més ample, que també reprenen les verticals corresponents de la predel·la. Fan de divisió uns estilitzats muntatges columnaris de balustres superposats. Dos frisos o plaquetes horitzontals amb talla de grotescos sotsdivideixen l'alçat en tres compartiments de cada carrer, llevat del central, on el fris inferior s'interromp per deixar doble alçada al compartiment que ha d'ocupar la santa titular del retaule. Els flancs del cos principal queden delimitats per dues pilastres planes amb el fust amb motius de candelieri. La mateixa decoració es repeteixen a les pilastres que tanquen el lateralmet el retaule. El seu límit superior és un robust fris de labors grotesques. El coronament del retaule dissenyat com una volta de dues fileres de cassetons ornats amb rosetó. El frontis simplement motllurat de la volta fou encara crestat per una orla calada de motius grotescos i vegetals, avui en bona part s'ha perdut. El programa iconogràfic del retaule, dedicat a Santa Helena però amb un èmfasi especial en la història o llegenda del Trobament o Invenció de la santa Creu. Els cinc compartiments del bancal representen, al centre, un bust de Crist sofrent o Ecce homo, flanquejat per dos sants penitents (sant Onofre i sant Jeroni) i per dos sants fundadors d'ordres mendicants (sant Francesc i sant Domènec). El cos principal del retaule té el primer compratiment del carrer central de doble alçada que els altres, per donar rellevància a figura de santa Helena, sostenin la creu, i sobre seu el compartiment amb l'escena del Calvari. Completant aquesta escena però desplaçats de la mateixa, el Sol i la Lluna, ocupen els extrems laterals del fris tallats en relleu en el frontis dels trans oblics. Al centre d'aquest fris, i damunt el Calvari, la figura heràldica del món amb el xiprer, dins un "tondo" que porten o sostenen unes sirenes alades. Els sis compartiments dels dos carrers laterals sintetitzen la història del Trobament de la Creu. D'esquerra a dreta i de dalt abaix són els següents: la santa demana consell als jueus per poder trobar la creu; la troballa de la tercera creu en l'excavació de Judes; santa Helena amb la creu fa el misteri de la resurrecció del mort; Constantí troba paredat el portal d'accés a Jerusalem , l'entrada de la creu a Jerusalem i la mort de santa Helena. La taula del coronament del retaule l'ocupa la pintura de la Misericòrida . En els guardapols pintats a grisalla sobre fons blau s'han superposat uns grans pedestals motllurats amb dos atlants asseguts sobre una cilindre columnari que sostenen un templet arquitravat per a la imatge del sant Simó a l'esquerra i sant Narcís a la dreta. Tot plegat entre decoracions de garlandes, cintes i penjolls.
APPRÉCIATIONS / DESCRIPTION MARQUE OU INSCRIPTION
Al guardapols "maig 1521" i els noms dels dos sants "San Simó"
APPRÉCIATIONS / DESCRIPTION HÉRALDIQUE
AUTEUR
Antoni Norri i Pere Fernández (pintors) / Antoni Mateu (fuster)
ÉCOLE D’ATELIER
JUSTIFICATION DE L’AUTEUR OU DE L’ÉCOLE
LIEU D’EXÉCUTION
ORIGINE
LIEU D’ORIGINE
REVENU
MÉTHODE D’ENTRÉE
SOURCE DE REVENUS
DATE D’ADMISSION
HISTOIRE
USAGE
RESTAURATIONS
SCORE (ÉTAT DE CONSERVATION)
DESCRIPTION (ÉTAT DE CONSERVATION)
Ben conservat
NON. DE COPIES
NON. DE FRAGMENTS
NON. DE PIÈCES
PIÈCES MANQUANTES
DESCRIPTION
-FONT, L., Gerona. La Catedral y el Museo Diocesano, Ed. Carlomagno, Girona, 1952, p. 23 -CALZADA, J., Catedral de Gerona, Ed. Escudo de Oro, Barcelona, 1979, p. 42 -GARRIGA,J., "Retaule de Santa Helena", catàleg exp. De Flandes a Itàlia, Museu d'Art de Girona, 1998, p. 79-91 - ZEZZA, A. i NALDI, R. (Ed.) Otro Renacimiento. Artistas españoles en Nápoles a comienzos del Cinquecento, Museo Nacional del Prado, Madrid 2022, pàg. 289-293 - DOMÈNECH i CASADEVALL, G. i MIR I CASES, M. A. (Coords.) De Flandes a Itàlia. El canvi de model en la pintura catalana del segle XVI: el bisbat de Girona, Museu d’Art de Girona, 1998, pàgs. 79-91
NOTES ET OBSERVATIONS
Columnes guardades a: Dipòsit sensibilitat mitjana B 2.4.1